5 Şubat 2017 Pazar

İLK ÇAĞ BİLGİNLERİNE GÖRE EN İYİ DEVLET YÖNETİM ŞEKİLLERİ

İnsanlığın var olduğu günden bu yana birçok devlet kurulmuş, yaşamış ve varlığını yitirmiştir. Toplumsal bağlara sahip insanlar dünyanın farklı coğrafyalarında farklı siyasetler, farklı devlet yönetim şekilleri izlemiştir. Devletin nasıl oluştuğunu anlatan teorilerin ortak yanı insanlığın mutluluğunun ve toplum huzurunun devletin varlığında önemli bir yere sahip olduğudur. Dünya tarihine yön vermiş devletlerde yaşayan bilginler de bulundukları hayat şartlarına göre birbirlerinden farklı düşünceler üreterek insanlığa hizmet etmeyi amaçlamışlardır.

Sokrates
(İnsanların Kanunları)

İlk Çağ düşünürlerinden Sokrates’ in ideal devlet yönetim felsefesinin özünü “İnsanların koyduğu kanunlara, tanrıların kanunlarından daha çok değer vermek “ oluşturmaktadır. Sokrates Grek devletleri döneminde yaşamıştır. Bu dönemde kendisini tanrılaştıran krallar insanları yönetmiştir. Sokrates’in savaşı da bu insan tanrılarına yönelik olmuştur. Sokrates devlet yönetiminde insanların koyduğu kanunların etkili olması gerektiğini savunmuştur.
İnsanların tabularını yıkmaya çalışan Sokrates eski tanrıların yerine yenilerini koymak ve gençlerin ahlakını bozmaktan yargılandı. Öğrencilerinin kaçması için yaptıkları teklifleri reddeden Sokrat, 502 yargıç tarafından yargılanarak ölüme mahkûm edildi. Öldürüldüğünde yetmiş yaşında olan Sokrates günümüzde kahraman olarak anılmaya devam ediyor.  “Benim tek bildiğim, hiçbir şey bilmediğimi bilmektir.”


Eflatun (Platon)’un Aristokrasisi

Eflatun Atina’da doğmuş zengin bir ailenin çocuğudur. Eflatun aynı zamanda Sokrates’in de öğrencisidir. Eflatun’a göre devlet içerisinde meydana gelen bozulmalarının kaynağı soysuzlaşmadır. Eflatun aristokrasiyi yani seçkinler zümresinin toplumu yönetmesi gerektiğini savunur.
Eflatun’un ideal devlet düzeninde üç sınıf vardır. Bunlar: İşçi ,çiftçi, ve sanatkarların oluşturduğu sınıf, askerlerin oluşturduğu sınıf, en üst mevki idarecilerin oluşturduğu sınıftır.
Bu sınıflar arasındaki geçiş de belirli şartlara sahiptir. Askerler ve idareciler Eflatun’un aristokrasisine göre mal, mülk edinemezler. Asker ya da idareci olarak görev yapacaklar gönüllü seçilen ve zengin olan kimseler olmalıdır. Bu sınıflardaki kişiler gelişi güzel evlenemezler. Bu kişilerin evlendikleri şahıslar da seçkin kişiler olmalıdır.
Eflatun’un ideal devletinde sıkı nüfus kontrolü de yer almaktadır. Aşırı fakirlik ve aşırı zenginlik bu sistemde bulunmamalı, insanlar birbirlerini sevmelidir. Kurallar ve kanunlar filozoflar tarafından koyulmalıdır.  

Aristo  
(Monarşi, Aristokrasi, Politeia)

Aristo İslam felsefecilerini etkileyen önemli bir isimdir.  Aristoculuk İslam âleminde Meşşâi Okulu adıyla ünlenmiştir. Aristo’nun Politika eseri İslam yazarları tarafından Kitabü’s Siyase adıyla tercüme edilerek kullanılmıştır. Aristo’nun köleliği savunan bir felsefesi vardır. Ona göre kölelik normal bir durumdur. Aristo kölelerin insan ve hayvan arasındaki bir mal olarak görülmesini savunarak diğer felsefecilerden ayrılır. İslam bilginleri de Aristo’nun kölecilik anlayışına karşı çıkar.
Aristo’ya göre üç tür iyi devlet yönetim şekli vardır. Bunlar; tek kişinin yönetimi monarşi, erdemli azınlığın yönetimi aristokrasi, çoğunluğun yönetime hâkim olduğu politeia.
Aristo’nun adaletinde eşitlik yoktur, çünkü insanlar toplumda eşit değildir. Bu durum yönetimleri de etkilemektedir. İyi bir demokrasi özgür olmaya, iyi bir aristokrasi erdemli olmaya, iyi bir oligarşi zengin olmaya bağlıdır.

Aristo ayrıca Makedonya Kralı Büyük İskender’e de hocalık yapmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder